galeria
Wystawa Reprodukcje ukazuje bardzo ciekawy fragment dorobku artystycznego Bartosza Czarneckiego. Od 7 grudnia 2017 roku można ją podziwiać w galerii Arte. Jest to druga odsłona niniejszej wystawy. Po raz pierwszy pokazano ją w warszawskiej Galerii STALOWA we wrześniu i październiku bieżącego roku. Autor dzieł prezentowanych na wystawie jest związany ze STALOWĄ, pomimo iż wywodzi się ze środowiska krakowskiego.
Bartosz Czarnecki pochodzi z Elbląga. W 2013 roku otrzymał tytuł magistra na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuki Pięknych. Jest malarzem, rysownikiem, zajmuje się również grafiką użytkową. Przedstawiciel młodego pokolenia polskich malarzy może pochwalić się licznymi osiągnięciami zarówno na szczeblu krajowym, jak i międzynarodowym. Jest laureatem licznych stypendiów i konkursów, bierze udział w wystawach zbiorowych oraz indywidualnych. Obecnie mieszka i pracuje w Krakowie.
Wystawa Reprodukcje przedstawia cykl prac Czarneckiego powstających od 2016 roku. Tym razem artysta mierzy się ze sztuką dawną, przede wszystkim z siedemnastowiecznymi mistrzami malarstwa holenderskiego: Willemem Claesz Hedą czy Willemem Kalfem, a także z Piero della Francescą, Janem Vermeerem, Lucasem Cranachem, Claudem Lorainem, Pieterem Brueglem, Diego Velàzquezem, Edourdem Manetem. Jednak to nie wspaniałe dzieła mistrzów stały się głównym obiektem zainteresowań Czarneckiego, lecz ich reprodukcje. Artysta w swym cyklu porusza niezwykle interesujący i aktualny temat jakim jest powielanie dzieł sztuki. Reprodukcje są bardzo przydatne w poznawaniu sztuki i edukacji artystycznej, jednakże niosą za sobą szereg problemów. Powstające rysy, szumy podczas procesu fotografowania i drukowania, a także różna kolorystyka reprodukcji oraz zakłamany rozmiar wydruku ma ogromny wpływ na pośredni odbiór dzieła, często negatywny. Te błędy pojawiające się w procesie reprodukowania stały się również tematem cyklu prezentowanego w Arte. Obrazy malowane w technice olejnej przez Czarneckiego, w odróżnieniu od dzieł dawnych mistrzów, posiadają wyraźną fakturę, co potęguje efekt szumu, często spotykany w fotografii. Tym zabiegiem artystycznym twórca zwraca uwagę na problem dystansu jaki buduje się między faktycznym dziełem sztuki a reprodukcją i jednocześnie odbiorcą. Grubość i rytmiczność impastów malarskich w pracach artysty określają jego indywidualny i niepowtarzalny styl, który świadczy również o oryginalności oraz kunszcie tych dzieł. Czarnecki podejmuje niezwykle ciekawą, znaną od wieków grę artystyczną między współczesnym twórcą a uznanym mistrzem. Takie wyzwanie podejmowali tylko najlepsi i najodważniejsi artyści znani z kart historii sztuki, tacy jak Pablo Picasso, Francis Bacon czy Marcel Duchamp. Artysta ukazuje w nowym świetle tak przełomowe i uznane dzieła jak: Śniadanie na trawie Maneta czy Infantka Małgorzata Diego Velàzqueza, nawiązując dialog ze swoimi poprzednikami, jednocześnie nie sprzeczając się z nimi o prym w malarstwie. Wymaga to od twórcy niezwykłej odwagi, nieprzeciętnych umiejętności, ale również pokory. Cykl Reprodukcje Bartosza Czarneckiego jest poniekąd eksperymentem artystycznym, bardzo ciekawym pod względem technicznym i tematycznym. Artysta w swych dziełach podejmuje niezwykle aktualny problem, jakim jest powielanie dzieł sztuki. Zwraca również uwagę na błędy towarzyszące temu procesowi. Cykl ten ma także funkcję edukacyjną, uświadamia odbiorcy, że reprodukcja jest poniekąd osobnym tworem, ułatwiającym i jednocześnie utrudniającym odbiór dzieła sztuki. Połączenie oryginalnego i nowatorskiego, bardzo współczesnego sposobu wykonania prac z klasyką malarstwa tworzy wspaniałą ucztę zarówno dla wprawionego oka znawcy sztuki jak i dla amatorów.
Wystawa Reprodukcje 7 grudnia 2017 – 31 stycznia 2018
Hotel Arte I piętro
Czynna od poniedziałku do niedzieli w godzinach 10-20